Hoe kun je het beste de uitstoot van een vliegreis berekenen?
In het kort: Het myclimate/KILROY model berekent de volledige impact van de vlucht op het klimaat in tegenstelling tot andere modellen die vaak alleen focussen op CO₂-uitstoot.
De meer gedetailleerde uitleg: We gebruiken de myclimate vluchtuitstoot calculator (Flight Emission Calculator,) die is ontworpen door myclimate.
De uitstoot calculator houdt rekening met een breed scala aan factoren die invloed hebben op de CO₂-voetafdruk, waaronder:
- Vlucht afstand
- Brandstofconsumptie tijdens taxiën, vertrek, de vlucht en het landen
- Type vliegtuig
- Gemiddelde passagiergsbezettingsgraad
- Reisklasse (Economy/Business/Eerste klas)
- Uitstoot van de productie en transportatie van de brandstof en niet alleen het verbruik ervan.
Komt het resultaat van de berekening altijd precies overeen met de uitstoot van mijn vlucht?
Nee, maar het zal erg dicht in de buurt komen.
Bij het maken van een dergelijke formule is het noodzakelijk om bepaalde aannames te doen op basis van gemiddelden genomen over tijd. Bijvoorbeeld het gebruiken van het gemiddelde aantal passagiers voor een standaard vliegreis en niet het aantal passagiers op de exacte vluchten die je neemt.
Er moeten ook bepaalde aannames worden gedaan met betrekking tot het gemiddelde brandstofverbruik voor verschillende groepen vliegtuigen, omdat de formule geen rekening kan houden met alle verschillende soorten vliegtuigen en motoren die er zijn. De uitstootberekening geeft echter een zeer goede benadering van de werkelijke uitstoot van je specifieke vlucht.
Houdt de berekening er rekening mee als een vlucht duurzame brandstoffen, zoals biobrandstof, gebruikt?
Nee dat doet het niet - niet voor die exacte vlucht.
Echter, naarmate de luchtvaart- en vliegtuigindustrie ontwikkelt en vliegtuigen zuiniger worden en naarmate duurzame brandstoffen en elektrische vliegtuigen schaal beginnen te winnen, zal de formule de bijbehorende vermindering van het gebruik van traditionele vliegtuigbrandstof per kilometer weerspiegelen. Dit betekent dat naarmate de luchtvaartindustrie geleidelijk groener wordt, dit ook weerspiegeld zal worden in de formule die voor alle vluchten wordt toegepast, maar niet op het individuele vluchtniveau.